Ads 468x60px

Моїм колегам

 

Ранні ознаки розладів аутистичного спектру

Рекомендації про те, як виявити в дитини розлад аутистичного спектру на ранній стадії 

 

У маленьких дітей важко помітити ранні прояви розладу аутистичного спектру. Однак діти з даними захворюваннями розвиваються не так, як їхні однолітки, і їм слід приділяти особливу увагу.

Розлад аутистичного спектру та ранній розвиток

Діти розвиваються по-різному. Дитячі лікарі визначають, як проходить розвиток дитини, по тому, чи досягла вона у своєму віці певних показників – фізіологічних, емоційних, соціальних, мовленнєвих або поведінкових.

У перший рік життя дитини рівень розвитку соціальних навичок і навичок комунікації може свідчити про наявність у неї розладу аутистичного спектру. Наявність або відсутність поведінкових реакцій, таких як посмішка, зоровий контакт або жестикуляція, також свідчить про рівень розвитку дитини.

Про ранні ознаки розладу аутистичного спектру

Деякі ознаки розладу аутистичного спектру часто виявляються в перші два роки життя дитини. В одних дітей проявляється велика кількість таких ознак, в інших – лише кілька. Деякі поведінкові ознаки можуть з часом змінюватися або проявлятися ще сильніше. Так чи інакше, недостатній розвиток соціальних або мовленнєвих навичок до двох років є приводом для занепокоєння.

Кількість симптомів розладу аутистичного спектру може змінюватися в залежності від віку дитини й від того, наскільки сильно проявляється той чи інший розлад.

Якщо в дитини проявляється відразу кілька симптомів – проконсультуйтеся в лікаря з приводу того, як можна розвинути в дитини необхідні навички в короткий термін. Своєчасна діагностика – перший крок до надання допомоги дитині, яка страждає на розлад аутистичного спектру.

Соціальні та комунікативні ознаки розладу аутистичного спектру

Соціальна взаємодія

  • Дитина не показує на предмети, коли хоче, щоб їй їх дали, а також не тримає предмети в руках. Наприклад, не показує на собаку й не дивиться, чи побачили ви те, на що вона показує. Бажаючи показати батькам іграшку, дитина приносить і кидає її перед ними, а не простягає й дивиться на них.
  • Дитина не відгукується на своє ім'я.
  • Звуки, які видає дитина, не схожі на звернення до батьків.
  • Дитина повторює слова та фрази, почуті від батьків або по телевізору. Наприклад, якщо запитати в дитини: «Хочеш ще попити?», вона у відповідь повторить: «Ще попити».
  • Дитина не розуміє простих вказівок, наприклад: «Дай мені кубик» або «Покажи, де собака».

Невербальна комунікація

  • Дитина не використовує жести самостійно, наприклад, не махає рукою, коли хтось іде. Вона може тільки повторювати жести за іншими.
  • Дитина не використовує візуальний контакт, щоб привернути увагу, не дивиться на батьків, а потім на предмет, який вона хоче, щоб їй дали.
  • Дитина посміхається тільки у відповідь на посмішку батьків або коли її лоскочуть.

Взаємодія з тими, хто оточує, та ігри

  • Дитина не проявляє інтересу до інших дітей.
  • Не реагує, коли батьки хочуть з нею пограти.
  • Не грає в ігри з уявними персонажами. Наприклад, не годує плюшевого ведмедика чи ляльку.

Поведінкові ознаки розладу аутистичного спектру

Обмежені інтереси

  • Дитина проявляє підвищену зацікавленість певними об'єктами або іграшками. Довгий час вмикає й вимикає світло в кімнаті або грається тільки машинками.
  • Грає з іграшками одноманітно або неприродно. Наприклад, крутить колеса машинки замість того, щоб катати її по підлозі.
  • Цікавиться незвичайними предметами або заняттями, наприклад, трубами, металевими предметами або рекламою по телевізору.
  • Коло інтересів і занять дитини занадто вузьке. Любить шикувати предмети по черзі тощо.

Розпорядок дня

  • Дитина засмучується, якщо у звичному розпорядку дня щось змінюється. Їй необхідно спати, їсти або виходити з дому щоразу в один і той же час.

Повторювані рухи

  • Дитина повторює незвичайні рухи: розгойдується вперед-назад, махає руками або ходить навшпиньках.

Сенсорна чутливість

  • Дитина вкрай сприйнятлива до відчуттів: починає хвилюватися, чуючи певні звуки, або їсть їжу лише певної структури (м'яку або нехрустку).
  • Відчуває потребу в сенсорній стимуляції: торкається губами або обличчям до предметів, любить торкатися до предметів, які вібрують (наприклад, до пральної машини) або махає кінчиками пальців перед очима, щоб побачити мерехтіння світла.
  •  

    https://childdevelop.com.ua

39 ІДЕЙ ДЛЯ ЗАЛУЧЕННЯ БАТЬКІВ ВО ВЗАЄМОДІЮ З ДИТЯЧИМ САДКОМ

Створення та використання можливості для безпосереднього спілкування Використовуйте різноманітні види діяльності, які створюють можливості для співпраці батьків і вихователів, і діліться інформацією один з одним. Створюйте можливості і відводите час для дискусій з сім'ями, завжди залишаючи достатньо часу для питань батьків.
1. Перші візити в дитячий сад. Перед тим як дитина почне відвідувати дитячий садок, батьки повинні прийти на заняття та познайомитися з педагогами, іншими дітьми і взагалі з дитячим садом.
2. Вступні збори. Після того як дитина записаний в дитячий сад, вступні збори для батьків допомагають їм зустрітися з вихователями та іншими батьками, дізнатися про щоденні заходи та інші корисні відомості.
3. Відвідини на дому. Вихователь може відвідати дитину вдома, щоб дізнатися і дитини, і його сім'ю в домашній обстановці.
4. Коли приводити і забирати дитину. Розклад може бути складено так, щоб час, коли дітей приводять у дитячий садок і забирають додому, використовувалося для спілкування з сім'ями.
5. Телефонні дзвінки. Телефонні дзвінки робляться в особливих випадках або раз на місяць всім батькам, щоб підтримувати неформальне спілкування з ними.
6. Конференції батьків і вихователів. Конференції - це формальні збори, призначені для того, щоб обговорювати успіхи дітей і давати можливість батькам ділитися своїми ідеями і проблемами. Конференції можна використовувати для спільного планування індивідуалізованих програм.

ВИКОРИСТОВУЙТЕ ПИСЬМОВІ ФОРМИ СПІЛКУВАННЯ

Коли нестача часу або складності з розкладом заважають вам зустрітися з батьками особисто або якщо у вас немає телефону, підтримувати контакт з батьками вам допоможуть деякі форми письмового спілкування.
7. Брошури. Брошури допомагають батькам дізнатися про дитячий садок. Брошури можуть описати концепцію дитячого саду і дати загальну інформацію про нього.
8. Посібника. Посібники містять детальну інформацію про дитячий садок. Сім'ї можуть звертатися до посібників протягом усього року.
9. Бюлетень. Бюлетень можна випускати раз чи два на місяць, щоб постійно забезпечувати сім'ї інформацією про особливі заходи, зміни в програмі та ін.
10. Щотижневі записки. Щотижнева записка, адресована безпосередньо батькам, повідомляє родині про здоров'я, настрій, поведінку дитини в дитячому садку, про його улюблених заняттях і іншу інформацію.
11. Неформальні записки. Вихователі можуть надсилати з дитиною короткі записки додому, щоб інформувати сім'ю про новий досягненні дитини або про щойно освоєному навичці, подякувати родину за надану допомогу, тут можуть бути записи дитячої мови, цікаві висловлювання дитини та ін Сім'ї також можуть посилати в дитячий сад записки, які виражають подяку або містять прохання.
12. Особисті блокноти. Такі блокноти можуть щодня курсувати між дитячим садом та сім'єю, щоб ділитися інформацією про те, що відбувається вдома і в дитячому саду. Сім'ї можуть сповіщати вихователів про особливі сімейних подіях, таких, як дні народження, нова робота, поїздки, гості.
13. Дошка оголошень. Оголошення - це настінний екран, який інформує батьків про збори, заходи підприємствах дитячого саду, розклад по день та ін.
14. Ящик для пропозицій. Це коробка, в яку батьки можуть класти записки зі своїми ідеями і пропозиціями, що дозволяє їм ділитися своїми думками з групою вихователів.
15. Звіти. Письмові звіти про розвиток дитини - це одна з форм спілкування з сім'ями, яка може бути корисна при умові, щоб вона не заміняла особистих контактів.

СТВОРЮЙТЕ БЕЗЛІЧ РОЛЕЙ ДЛЯ БАТЬКІВ

Батьки можуть грати різні формальні та неформальні ролі в програмі. Нижче наведені деякі з них.
16. Гість групи. Необхідно заохочувати прихід батьків у групу для спостереження за дітьми та ігри з ними.
17. Доброволець. У батьків і дітей можуть бути спільні інтереси або вміння. Дорослі можуть допомагати вихователям у класі, брати участь у спектаклях, допомагати в організації заходів, забезпечувати транспортом, допомагати прибирати, облаштовувати та прикрашати групові приміщення та ін.
18. Оплачувана посада. Деякі батьки можуть зайняти оплачувану посаду в програмі в якості члена виховного колективу.
19. Член батьківської ради. Батьківський рада - це група батьків, яка регулярно збирається для того, щоб давати рекомендації вихователям з приводу їх теорії і практики.

РОЗВИВАЙТЕ РОБОТУ, СПРЯМОВАНУ НА БАТЬКІВ

20. Співпраця батьків один з одним. Це допомога більш досвідчених батьків початківцям. Групова діяльність може включати в себе зборів для спілкування чи надання підтримки.
21. Інформація для батьків та їх навчання. Дитячий сад надає батькам інформацію на цікаву для них тему про розвиток дитини.
22. Неформальні зустрічі батьків і вихователів. Це тематичні зустрічі, вечори і т.п.
23. Використання комунікативних ресурсів. Спілкування батьків з питань, пов'язаних з працевлаштуванням, здоров'ям, житлом, доглядом за дітьми, освітою та іншими потребами сімей.
24. Обмін літературою. Дитячий сад може створити бібліотеку цікавих книг, статей, буклетів, відео-та аудіокасет, якими батьки могли б користуватися. Пропозиції для роботи з батьками Поради, запропоновані нижче, можуть допомогти активізувати участь батьків.
25. Повага до ролі батьків. Зміцнюйте взаємна повага між вихователями та батьками.
26. Заохочуйте участь батьків, сприяйте ім. Підказуйте батькам, як вони можуть брати участь в програмі дитячого саду.
27. Намагайтеся урізноманітнити види участі батьків, проявляйте гнучкість і творчість. У різних сімей різні інтереси, ресурси і спосіб життя. Що підходить одній сім'ї, не підходить інший.
28. Дозволяйте сім'ям самим вирішувати, як вони можуть допомагати дитячому саду найкращим чином. Досягніть того, щоб сім'ї розуміли, що їхня участь у програмі цінується і що будь-який внесок з їхнього боку вітається.
29. Говоріть з сім'ями про надії вихователів та батьків. Обговоріть, як ви будете підтримувати контакти з самого початку відвідування дитиною дитячого саду.
30. Будьте терплячими. Участь батьків - можливо, нова область для вихователів та сімей, а на розвиток нових контактів потрібен час. Програма, в якій беруть активну участь батьки, будується на маленьких поетапних досягнення.
31. Робіть акцент на сильних сторонах дитини, сім'ї та давайте позитивне підкріплення. Батьки і вихователі чекають один від одного взаємного схвалення і визнання, що вони добре роблять свою справу. Зосередьте увагу і підкреслюйте сильні сторони дитини і сім'ї. Навіть досвідчені батьки та вихователі потребують підтвердження їх унікального внеску у розвиток дитини.
32. Підтримуйте тісні контакти. Кожен вихователь повинен розмовляти з батьками кожної дитини принаймні раз на тиждень.
33. Висловлюйте свою вдячність. Давайте батькам знати, що ви цінуєте їх участь в програмі.
34. Постарайтеся залучати всю родину. Батьки часто виключаються з дошкільних програм. Подумайте про те, як творчо залучати батьків, братів, сестер та інших членів сім'ї.
35. Заохочуйте відвідуваність батьківських зборів. Проводьте зборів у зручний для батьків час. Допомагайте сім'ям знайти додаткові ресурси для виховання дітей.
36. Зберігайте конфіденційність. Довіра - невід'ємна частина контактів, заснованих на співпраці. Забезпечуйте повну конфіденційність інформації про кожну сім'ю.
37. Вчіться навичкам співпраці. Проводьте спільні навчальні заняття батьків і вихователів для зміцнення їхньої співпраці.
38. Співпрацюйте з іншими партнерами у вашому районі. Зазвичай сім'ї розраховують на різні служби та послуги. Дошкільна програма не може надати сім'ям всього спектру послуг, але може співпрацювати з іншими програмами, які забезпечать дітей і батьків необхідними послугами (наприклад, зі школою і службою охорони здоров'я).
39. Створіть консультаційну групу з проблем сім'ї.

ЩО МОЖУТЬ РОБИТИ БАТЬКИ В ДИТЯЧОМУ САДУ:

- читати дітям оповідання, казки, історії;
- приносити різні іграшки для загальних ігор;
- збирати природні матеріали для діяльності дітей: камінчики, насіння, раковини і т.п.;

- брати участь у святах (наприклад, до свята «День моєї родини» принести альбоми, сімейні реліквії, розповісти дітям про себе, свою сім'ї і т.д.). 

КОЛЕКТИВНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ
Казкарі
Мета: вчити дітей працювати в колективі, покращити настрій
дітей.
Хід гри
Дорослий пропонує дітям придумати казочку. Звертає увагу на
те, що разом це буде легко зробити. Кожен має вислухати свого то-
вариша і придумати лише одне речення до того, що вже було при-
думано. Дорослий фіксує сказане дітьми і придумує фінал казки.
Діти дякують одне одному за співпрацю.

Наш подарунок
Мета: розвивати творчість, уміння дітей працювати разом,
взаємоді яти одне з одним.
Матеріал: аркуші ватману, фарби або різнокольорові олівці.
Хід гри
Спочатку діти разом із дорослим вигадують історію про далеку каз-
кову країну та її мешканців. Потім дітям пропонують зобразити на ват-
мані подарунки, які б вони хотіли подарувати іншим дітям, які жи-
вуть у цій казковій країні. Свої малюнки діти виконують усі разом.

Веселий хоровод
Мета: формувати навички роботи в команді, групової злаго-
дженості дітей, відчуття радості від співпраці.
Хід гри
Діти стоять, узявшись за руки. Дорослий пропонує дітям вико-
нати різні дії разом, не розриваючи рук. Діти можуть пройтись по
кімнаті навприсядки, стрибаючи на одній ніжці, схрестивши ноги
тощо.
Після закінчення гри педагог має обговорити з дітьми те, що їм
допомагало, а що заважало виконувати завдання.

Посварились-помирились
Мета: формувати комунікативні навички дітей, уміння роз-
в’язувати конфліктні ситуації в групі однолітків.
Хід гри
Діти стають парами одне напроти одного на відстані витягну-
тої руки і заплющують очі. Дорослий пропонує їм, не відкриваючи
очей і не розмовляючи, «привітатися» руками і опустити їх. Потім
дітям за таких самих умов необхідно «посваритися» руками, опус-
тити їх тощо. Гра закінчується тим, що діти «миряться», а потім
«прощаються» руками і відкривають очі. Гру обговорюють.

Добрі країни
Мета: формувати уявленя дітей про дружбу, взаємодопомогу;
розвивати творчу уяву.
Матеріал: зображення різних малюнків: лісу, підводного сві-
ту, пустелі.
Хід гри
Діти сідають на килимочку. Вихователь показує їм зображен-
ня різних малюнків: лісу, підводного світу, пустелі. Діти разом із
дорослим згадують, які тварини живуть у лісі, пустелі, морі, як
вони поводяться. Потім вихователь пропонує дітям уявити, що на
малюнках зображені не справжні пустеля, море і ліс, а казкові.
У них усі живуть дуже дружно і весело. А як саме відбувається
життя мешканців цих казкових куточків світу — намагаються уя-
вити і розповісти діти.
Наприклад, у доброму лісі зайчик ходить у гості до вовка і вони
разом п’ють чай, дивляться мультфільми, розповідають один одно-
му цікаві історії.

Зайці
Мета: сприяти згуртованості групи дітей, формувати позитив-
ний емоційний настрій.
Матеріал: крейда чи мотузка великого розміру.
Хід гри
На підлозі крейдою чи за допомогою мотузки зображують кон-
тури кола діаметром 8–10 метрів. У коло кладуть кубики чи кеглі,
кількість яких повинна відповідати кількості гравців. Коло — це
«город», а кубики — «морква». Серед дітей обирають «господаря
городу», решта — «зайці».
За сигналом педагога «зайці» забігають в коло і крадуть «морк-
ву», а «господар», який стоїть поряд із «городом», намагається їх
упіймати. «Заєць», якого зловили, стає «господарем», а «госпо-
дар» — «зайцем» тощо. «Господар» може ловити «зайців» тільки
в межах «городу».

Килимок миру
Мета: вчити дітей розв’язувати конфліктні ситуації мирним
шляхом за допомогою слова без втручання дорослих.
Матеріал: дві іграшки (гусениці), картки зі словами ««Давай
поговоримо», «Давай помиримося», «Спробуємо домовитися»,
«Будемо дружити», невеликий килимок.
Хід гри
Педагог. Дві гусениці з мультфільму «Лунтік» посварилися
між собою (розіграти ситуацію сварки між героями).
— Вам сподобалось, як поводяться гусениці? Чому?

Що ж робити, коли хочеться битись,
Щипати, кусатись, ревіти, кричати,
Хочеться дуже штовхати й стрибати,
Скакати, брикатись.
І на підлозі як дзиґа кататись?
О. Діброва
— Що ви можете порадити гусеницям?
— Придумайте такі слова, щоб наші друзі помирилися.
— Які слова ви придумали? (Вивісити картки зі словами «Да-
вай поговоримо», «Давай помиримося», «Спробуємо домовитися»,
«Будемо дружити»).
— Подивіться навколо. Давайте знайдемо в групі таке дивне
місце, де всі будуть миритися (розстелити килимок у зазначено-
му місці).
— Як можна назвати такий незвичайний килимок, на якому
можна відразу все забути, посидіти, обговорити всі проблеми?
— Давайте запропонуємо гусеницям помиритися на ки  лимку.
— Миритися можна за допомогою мирилки.
— Давайте розучимо українську народну мирилку:
Пироги печуться,
А хлопчики б’ються,
Вже спеклися пироги,
Хлопчики не вороги.
Нумо чур не битися!
Нумо вже миритися!
Мирися, мирися.
Та більше не бийся.
— Якщо ви побачите, що поруч сваряться діти, запропонуйте
їм піти на килимок миру і помиритися.

Казкові перетворення
Мета: розвивати комунікативні навички дітей, створити пози-
тивну емоційну атмосферу в групі, сприяти згуртованості ди-
тячого колективу.
Матеріал: малюнки із зображенням різних казкових героїв
відповідно до кількості дітей.
Хід гри
Кожна дитина отримує малюнок із зображенням певного каз-
кового героя (Карлсон, Баба-Яга, Червона Шапочка, Царівна Не-
сміяна, Іванушка-Дурачок, Змій Горинич, Пан Коцький, Куроч-

ка Ряба, Колобок тощо), але не показує його іншим і не розповідає

0 коммент.:

Дописати коментар

 
 
Blogger Templates